60 університетів з усієї України, 30 вебінарних годин активної роботи з їх Центрами забезпечення якості освіти, онлайн опитування викладачів та студентів та близько 68,5 тисяч учасників, 14 презентацій Проєкту, у тому числі шість – для міжнародної спільноти, шість вебінарів  для широкої освітянської спільноти на теми, пов’язані з академічною доброчесністю та якістю освіти, шість презентацій для вчителів та адміністрації шкіл, організація Круглого столу та участь ще у двох – і це ще далеко не все, що вдалось зробити за перший рік діяльності проєкту «Ініціатива академічної доброчесності та якості освіти» – Academic IQ.

Academic IQ розпочав свою роботу 1 вересня 2020 року. Він став логічним продовженням Проєкту сприяння академічної доброчесності – SAIUP та Проєкту формування академічної доброчесності у школі  – SAISS, які тривали з 2016-го до  2019-го років. Проєкт Academic IQ має на меті надати змінам, розпочатими проєктами SAIUP та SAISS, сталого характеру та зробити їх незворотними.

Діяльність проєктів-попередників показала, що академічна доброчесність та якість освіти дуже тісно пов’язані між собою – без одного немає іншого. Саме тому проєкт Academic IQ взяв у фокус ще один елемент, а саме – якість освіти.

Озброївшись здобутим досвідом, команда Проєкту значно розширила поле своєї діяльності та зосередилася на інституціоналізації принципів академічної доброчесності в системи середньої та вищої освіти України.

Відбір учасників та прес-конференція

Одним із ключових завдань Проєкту є надання навчальної та технічної підтримки персоналу центрів внутрішнього забезпечення якості освіти ЗВО чи їх відповідників у створенні ефективної моделі моніторингу якості освіти, виявленні ключових проблем і  причин порушень принципів академічної доброчесності учасниками освітнього процесу, надання експертних рекомендацій із вдосконалення якості освіти в ЗВО.

На початку жовтня 2020 року ми розпочали відбір університетів, які би зобов’язались працювати в Проєкті протягом наступних двох років. Доки університети з усієї країни працювали над своїми заявками, ми провели прес-конференцію, присвячену початку проєкту.

21 жовтня  в Українському національному інформаційному агентстві «Укрінформ» Американські Ради з міжнародної освіти презентували Проєкт загалу. У прес-конференції взяли участь Андрій Вітренко, заступник Міністра освіти і науки України; Сергій Квіт, Голова Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти; Скотт Вітмор, Заступник аташе з питань культури Посольства США в Україні; Іван Юрійчук, Директор директорату акредитації та моніторингу Державної служби якості освіти; Ярема Бачинський, Директор в Україні Американських Рад з міжнародної освіти  та Яна Чапайло, Координаторка проєкту «Ініціатива академічної доброчесності та якості освіти» (Academic IQ).

«Ми ставимо перед собою амбітну і дуже відповідальну мету – допомогти розвиткові якісної освіти в Україні. Американські Ради мають тривалий і успішний досвід впровадження проєктів міжнародної технічної підтримки реформи освіти в Україні.  Тож спільно з партнерами і освітянською спільнотою, переконана, ми зможемо досягти цієї мети», – наголосила Яна Чапайло під час свого виступу на прес-конференції.

Тим часом, університети активно подавали свої заявки на участь у проєкті. У відборі взяли участь 156 ЗВО з усієї України. Відбіркова комісія, до складу якої входили представники Міністерства освіти і науки України, Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, Посольства США в Україні та Американських Рад з міжнародної освіти, обрала 60 університетів-фіналістів до участі у Проєкті. Ознайомитись із списком університетів-учасників можна тут: https://bit.ly/3i7l5IG.

Перший тренінг для ЗВО-учасників

23-27 листопада 2020 року проєкт Academic IQ  провів перший захід для університетів-учасників – тренінг «Академічна доброчесність у системі внутрішнього забезпечення якості освіти в університетах».

П’ять днів активної вебінарної роботи, троє запрошених експертів з Міжнародного центру академічної доброчесності (ICAI, США), п’ятеро українських освітніх експертів, , 15 тренінгових годин та 180 задоволених представників центрів внутрішнього забезпечення якості освіти / їх відповідників.

Від Міжнародного центру академічної доброчесності (ICAI, США) з учасниками працювали: Девід Реттінджер, директор академічних програм доброчесності в Університеті Мері Вашингтон, США;  Тріша Бертрам Галлант, очільниця Офісу академічної доброчесності Каліфорнійського університету у Сан-Дієго, США; Аманда МакКензі, директорка із забезпечення якості освіти (освітніх програм) Університету Ватерлоо, Онтаріо (Канада).

Із українського боку з учасниками працювали Яна Чапайло, координаторка проєкту «Ініціатива академічної доброчесності та якості освіти»; Єгор Стадний, консультант проєкту «Ініціатива академічної доброчесності та якості освіти»; Сергій Квіт, голова Національного агентства з забезпечення якості вищої освіти; Віктор Дроздов, голова НМК, координатор з питань академічної доброчесності, Ізмаїльський державний гуманітарний університет; Ольга Бершадська, директорка Центру внутрішнього забезпечення якості освіти, Національний університет «Києво-Могилянська академія».

Що дізнались учасники першого тренінгу?

Говорили про основи академічної доброчесності, про академдоброчесність з міжнародної перспективи, про інституційний самоаналіз. Презентували розроблений в межах проєкту Інструментарій для інституційного аналізу академічної доброчесності та якості освіти. Учасники також почули про кращі українські практики з розвитку культури академічної доброчесності в ЗВО.

Домашнє завдання, яке учасники тренінгів отримали для виконання, стало  першим кроком до практичної трансформації власної системи внутрішнього забезпечення якості освіти. Учасники мали застосувати на практиці представлений та наданий їм у користування Інструментарій – заповнити анкету самоопитування та провести онлайн-опитування викладачів та студентів.

Онлайн-опитування студентів та викладачів

Загалом у опитуваннях, здійснених ЗВО-учасниками, взяли участь 12944 викладачів та 55427 студентів. Опитування дозволило університетам-учасникам оцінити формальне та практичне дотримання норм та практик, які впливають на стан академічної доброчесності у закладі, а саме: ознайомленість студентів та викладачів з існуючими у закладі нормами; практики і процедури отримання відгуків, скарг та звернень студентства і викладачів/ок, що пов’язані з освітнім процесом; практики оцінювання та комунікації критеріїв оцінювання студентам; навантаження студентів та викладачів; інтегрованість академічної доброчесності в освітні програми (навчання академічній доброчесності/академічному письму, доступ до силабусів; вибіркові дисципліни).

Таким чином ЗВО отримали цілісну картину функціональності політик академічної доброчесності та системи забезпечення якості освіти у їх закладах. Базуючись на отриманих даних, вони можуть приймати управлінські рішення та будувати стратегію розвитку, яка відповідає особливостям та потребам кожного університету.

Другий тренінг та активна самостійна робота ЗВО-учасників

Другий тренінг – «Робота з даними та напрацювання стратегій для посилення політик академічної доброчесності та якості» – пройшов 6-8 квітня та 13-14 квітня, 2021 року.

І знову – 5 днів вебінарної роботи, 15 тренінгових годин, три запрошених  експерти з Міжнародного центру академічної доброчесності (ICAI, USA), одна українська експертка та 180 представників внутрішніх центрів забезпечення якості.

Робота кипіла усі 5 днів. Із представниками Міжнародного центру академічної доброчесності (Девідом Реттінджером, Амандою МакКензі та Трішею Бертрам Галлант) учасники поговорили про моніторинг та оцінювання спроможностей університету в контексті академічної доброчесності та якості освіти, дізналися, як проводити дослідження та формувати стратегії розвитку університету. А з українською експерткою Тетяною Жерьобкіною учасники детально розібрали опитування як інструмент моніторингу та оцінювання та отримали покрокову інструкцію, як працювати з даними, які вони зібрали.

Тепер перед учасниками постало відповідальне завдання – самостійно здійснити аналіз отриманих в ході опитувань даних. Уже в кінці травня ми отримали звіти за результатами проведеного аналізу. З завданням учасники впорались чудово – наш тренінг був не даремним.

Не забуваємо про ширшу освітянську спільноту

Робота зі ЗВО-учасниками проєкту йшла інтенсивно. І все ж ми не забували про ширшу освітянську спільноту. Для них ми провели серію відкритих вебінарів із міжнародними та українськими освітніми експертами. Переглянути записи подій можна на нашому Youtube каналі: https://bit.ly/3iLHOdC

Вебінари з міжнародними експертами

Ми провели для освітян відкриту лекцію «Коли хороші студенти приймають хибні рішення: чому студенти обманюють» з професором психологічних наук і директором академічних програм доброчесності в Університеті Мері Вашингтон Девідом Реттінджером, Ph.D. https://bit.ly/3jHfg3c . У лекції йшлося  про внутрішні та зовнішні чинники, які спонукають студентів до порушення академічної доброчесності, як зрозуміти, що саме стає причиною порушень у кожному конкретному випадку та чому важливо працювати саме з цими причинами у процесі розбудови культури академічної доброчесності у закладі.

Аманда МакКінзі, представниця Міжнародного центру академічної доброчесності та директорка із забезпечення якості освіти (освітніх програм) в Університеті Ватерлоо (Онтаріо, Канада) розповіла про досвід створення Центру забезпечення якості освіти в їхньому університеті. Поговорили про процес забезпечення якості освіти та освітні стандарти в Онтаріо, їхній вплив на функціонування Центру забезпечення якості, про обов’язки та діяльність Центру, а також про переваги існування такого Центру та його значення для університету. https://bit.ly/3zMnUoK

Вебінари з українськими експертами

Із засновником та CEO компанії Lobby X Владиславом Грезєвим ми поговорили на тему «Для чого вчитися: поради для успішної кар’єри». https://bit.ly/2McAB8o . Владислав, зокрема, говорив про тенденції на ринку праці, перспективи працевлаштування для молодих спеціалістів, що саме шукають роботодавці у кандидатах, значення якісної освіти для майбутньої кар’єри та на що слід звернути увагу під час навчання в університеті.

З українською експерткою Тамарою Марценюк, к.соц.н., Національний університет «Києво-Могилянська академія», провели вебінар «Етика наукового дослідження» https://bit.ly/3w1dlep. Пані Тамара у вебінарі звертала увагу на аспекти проведення і презентування результатів власного дослідження згідно із засадами академічної доброчесності. Говорила також про виклики, які постають перед дослідницьким середовищем у процесі написання наукового тексту: щодо структури, теоретичних та емпіричних засад, фахового цитування списку використаних джерел, дослідницької етики.

А вебінар «Культура взаємодії: як організувати курс з написання дослідницьких робіт» зосередив увагу аудиторії на тому, як курси з написання дослідницьких (курсових, дипломних) робіт допомагають університету забезпечувати якість освіти. Учасники також дізнались, як розробити та організувати такий курс. Поговорили і про те, як культура взаємодії між викладачем, студентами та науковими керівниками в межах подібного курсу формує культуру академічної доброчесності. Провела вебінар Тетяна Григор’єва, кандидатка історичних науки Національного університету «Києво-Могилянська академія» https://bit.ly/3jaLG86.

Спільно з українською компанією Unicheck провели відкритий вебінар «Полегшуємо перевірку на плагіат». На ньому поговорили про те, як працювати зі звітами антиплагіатних програм.

Круглий стіл

У партнерстві з Національним технічним університетом України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» 29 квітня 2021 року ми провели круглий стіл “Академічна доброчесність в освітньому середовищі: виклики та практики” https://bit.ly/3j9wp7C.

Розпочали подію вітальними словами від Скотта Вітмора, Заступника аташе з питань освіти та культури Посольства США в Україн, та Яреми Бачинського, Директора в Україні Американських Рад з міжнародної освіти.

Далі дискусія відбулась у двох блоках. Перший блок було присвячено управлінню університетами. А другий – законодавчому регулюванню академічної доброчесності.

У першому блоці взяли участь Анатолій Мельниченко, проректор з навчальної роботи, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»; Антон Пантелеймонов, проректор з науково-педагогічної роботи, Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна;  Валерій Сорока, проректор з науково-педагогічної та навчальної роботи, Національний університет водного господарства та природокористування; Ігор Геруш, проректор з науково-педагогічної роботи, Буковинський державний медичний університет.

Під час дискусії учасники обговорювали такі теми, як розроблення та впровадження університетських політик академічної доброчесності (виклики та можливості); процес комунікації політик зі студентами та викладачами; необхідні ресурси для забезпечення академічної доброчесності; особливості освітнього процесу і академічна доброчесність; моніторинг за дотриманням академічної доброчесності; академічна доброчесність як іміджеве питання для університету.

У другому блоці дискусію вели Сергій Квіт, голова Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти; Іван Назаров, заступник голови Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти; Сергій Горбачов, освітній омбудсмен; Володимир Адаменко, заступник декана Радіотехнічного факультету, НТУ «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»; Наталія Піпа, депутатка Верховної Ради від партії «Голос», Секретарка Комітету Верховної Ради з питань науки, освіти та інновацій.

Учасники обговорили нормативно-правову базу з академічної доброчесності, закони та підзаконні акти. Подискутували також про питання практичного впровадження практик відповідальності за порушення академічної доброчесності.

Під час дискусії Сергій Квіт та Іван Назаров презентували проєкт Закону України «Про академічну доброчесність». Сергій Горбачов торкнувся питання законодавства у сфері академічної доброчесності у контексті середньої освіти. Наталія Піпа висловила свою підтримку та готовність лобіювати представлений законопроєкт, а також загалом тему академічної доброчесності у Верховній Раді.

Загалом у наших заходах онлайн взяло участь близько 2900 учасників. Загальна кількість переглядів записів усіх відкритих заходів на нашому Youtube каналі станом на початок червня 2021 досягнула числа 8900.

Не заходами єдиними. Онлайн-курс для викладачів

Однією з наших цілей на перший рік роботи Проєкту було поглибити розуміння викладачами академічної доброчесності. Ми націлилися на те, щоб надати їм теоретичні та практичні матеріали для інтеграції академічної доброчесності в освіті програми. Також, вирішили запропонувати інструменти для покращення навичок педагогічної майстерності.

Аби реалізувати цю амбітну мету, ми почали працювати над онлайн-курсом «Інтеграція академічної доброчесності у освітні програми» для викладачів університетів. Уже незабаром курс буде доступний на платформі Prometheus.

Курс складатиметься з окремих модулів. Частина модулів буде присвячена теоретичному розгляду аспектів академічної доброчесності. Частина – елементам педагогічної майстерності, що безпосередньо впливають на культуру академічної доброчесності здобувачів вищої освіти.  Модулі будуть містити відео, практичні інтерактивні завдання та методичні матеріали. Останні допоможуть застосувати теоретичні знання на практиці – у викладанні та провадженні наукового супроводу здобувачів освіти. Стежте за оновленнями на сайті Проєкту та партнерів, аби стати слухачами курсу «Академічна доброчесність для викладачів»

Середня освіта

У межах  проєкту Academic IQ ми продовжили активно працювати з середньою освітою. Щоби підсилити спроможності вчителів та адміністрації шкіл у розбудові культури академічної доброчесності, ми здійснили цілу низку активностей.

Спеціальний випуск “Академічна доброчесність”

Спільно з видавництвом «Шкільний Світ» ми підготували спеціальний випуск газети «Завуч», присвячений темі академічної доброчесності. До випуску увійшов теоретичний огляд питання академічної доброчесності, інтерв’ю з українськими освітніми експертами та експертками, сценарії засідань педагогічних рад, а також методичні матеріали до уроків з інтегрованим елементом навчання академічній доброчесності (для старших класів). Переглянути та завантажити випуск можна на нашому сайті у розділі «Ресурси»: https://bit.ly/3zuOToO.

Методичні рекоменації для шкіл

У грудні 2020 спільно з аналітичним центром “ОсвітАналітика” ми почали працювати над Методичними рекомендаціями для викладачів та адміністрації шкіл. До роботи долучили команду експертів та експерток з усієї України. Рекомендації покликані допомогти побудувати культуру академічної доброчесності у школах. За шість місяців нам вдалося розробити документ із кращими практиками у сфері академічної доброчесності та практичними рекомендаціями. Розділи стосуються академічної доброчесності як віддзеркалення якості освіти, розробки внутрішніх нормативних документів про академічну доброчесність, внутрішнього моніторингу та вдосконалення політики академічної доброчесності, набуття вчителями уявлення про академічну доброчесність, набуття учнями компетентностей з академічної доброчесності, доброчесності в оцінюванні результатів навчання учнів та складніших питань академічної доброчесності в освітньому процесі, як, на приклад, навчання учнів академічному письму, підготовка учнів до олімпіад, науково-дослідних конкурсів, наукове керівництво у школах.

Сюжети академічної доброчесності

Ми продовжили інформувати ширшу освітянську спільноту про сутність та важливість академічної доброчесності. Для цього започаткували тематичну рубрику «Сюжети академічної доброчесності». Це яскраві та зрозумілі історії, оформлені у візуальні кейси. Кожна з них демонструє принципи та значення академічної доброчесності для якості освіти та довіри до результатів навчання. Ці кейси є у вільному доступі на нашому сайті. Вчителі чи адміністрація шкіл можуть легко їх завантажити та  використовувати для просвітницької роботи з учнями та батьками. Переглянути та завантажити кейси можна на нашому сайті у розділі «Ресурси»: https://bit.ly/3wrIYii

Презентації для вчителів та адміністрацій шкіл

Пандемія не стала на заваді нашим презентаціям теми академічної доброчесності у середніх школах. Через онлайн-вебінари ми розповідали викладачам про ключові принципи академічної доброчесності. Ми також давали їм практичні інструменти для використання на уроках. Це допоможе заохотити учнів до автентичного навчання та будувати культуру академічної доброчесності у себе в класах.

Управління Державної служби якості освіти у Полтавській та Черкаській областях запросили нас розповісти про академічну доброчесність, інструменти та ресурси для роботи у школах для вчителів їхніх областей. У кожній з областей нас прийшло послухати близько 400 вчителів. Це вкотре підтверджує важливість теми академічної доброчесності для шкіл та їх прагнення якісно оновлювати своє освітнє середовище.

Робота з НАЗЯВО та законодавство у сфері академічної доброчесності

Питання академічної доброчесності в Україні набирає все більших обертів. Разом з цим стає все більш очевидним, що законодавство у цій сфері потребує доопрацювання. Тому цьогоріч ми працювали не лише з освітянами «у полі», але і з державними структурами. Ключові експерти нашого проєкту з Міжнародного центру академічної доброчесності (ICAI, США) консультували НАЗЯВО при розробці проєкту Закону України “Про академічну доброчесність”.

Експертка Міжнародного центру академічної доброчесності та тренерка проєкту Academic IQ Тріша Бертрам Галлант увійшла до створеної при НАЗЯВО Консультативної ради щодо академічної доброчесності. 12 травня вона взяла учать у зустрічі підгрупи ради, на якій спільно з іншими експертами обговорили проєкт Закону України “Про академічну доброчесність”.

А пропозиції до Проєкту Закону від ще одного нашого експерта з ICAI, Крістофера Ланга (директора «Центру звернень, дисциплінарних санкцій та скарг з участю викладачів» Університету Торонто, Канада) були враховані НАЗЯВО та увійшли до тексту Проєкту Закону.

Ділимося досвідом із міжнародною спільнотою

Упродовж року ми активно ділилися з міжнародною спільнотою досвідом упровадження проєкту в Україні. Розповідали про особливості, виклики та досягнення у сфері академічної доброчесності в Україні. Ми взяли участь у міжнародній конференції «Чесність, довіра, єдність: академічна доброчесність та освіта у глобалізованому світі» (Регіональний офіс з англійської мови, посольство США), у Міжнародному дні боротьби з академічним шахрайством, щорічній конференції Міжнародного центру з академічної доброчесності (ICAI), а також у Європейській конференції з академічної доброчесності та плагіату 2021. Також ми провели презентацію для Міжнародного центру академічної доброчесності на тему: “Як викладачі K-12 можуть зміцнити культуру академічної доброчесності: українська перспектива». Міжнародна спільнота було приємно здивована результатами нашої роботи та швидкими темпами розвитку у сфері академічної доброчесності в Україні.

Підсумки року

Без сумніву, це був рік сповнений викликів і одночасно – великих досягнень. Нам довелося видозмінити та адаптувати стратегію реалізації нашого Проєкту відповідно до вимог пандемії. Ми не провели жодної живої події з тих, що планували.Проте нам не лише вдалося досягнути поставлених цілей, але і зробити набагато більше, ніж початково планувалось. І це додає нам сил та наснаги працювати далі задля якісного оновлення української системи освіти та формування в Україні культури академічної доброчесності та з новими планами входити в новий академічний рік.

Статтю підготувала Анастасія Сидорук.